Revisitem les escoles de FenoAula per fer un retorn de les dades enviades i plantejar un últim repte

El tècnic de comunicació de l'observatori ciutadà RitmeNatura, Gerard Gaya, ha tornat a visitar els centres educatius implicats en el projecte FenoAula durant aquest mes de maig per tal de fer-los un retorn de les dades fenològiques enviades i plantejar un repte de cara a la jornada anual de l'observatori. Font: Lídia Quevedo
El tècnic de comunicació de l'observatori ciutadà RitmeNatura, Gerard Gaya, ha tornat a visitar els centres educatius implicats en el projecte FenoAula durant aquest mes de maig per tal de fer-los un retorn de les dades fenològiques enviades i plantejar un repte de cara a la jornada anual de l'observatori. Font: Lídia Quevedo

El projecte FenoAula busca conscienciar a les noves generacions de l’impacte de l’emergència climàtica en els canvis del ritme de la natura. Quan es va dissenyar gràcies a la col·laboració de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, l’equip de l’observatori RitmeNatura va considerar que era massa ambiciós complir amb aquest objectiu amb un taller educatiu d’una sola sessió. En aquest sentit, es va decidir que per primera vegada la vessant educativa del projecte contés amb una segona sessió.

La primera, com sempre, es dedicaria a explicar la iniciativa de RitmeNatura i la metodologia per a participar-hi. La segona visita al centre, mesos desprès i amb l’esperança de que l’alumnat hagués participat de manera constant enviant observacions fenològiques, es dedicaria a fer un retorn de les dades enviades (una de les màximes peticions dels docents que havien participat anteriorment en RitmeNatura) i a presentar un debat final amb l’alumnat. D’aquesta manera podrien explicar què havien après i quines dificultats havien trobat, al mateix temps que l’observatori podia remarcar què s’estava fent amb les seves dades i per què.

Durant aquest mes de maig, el tècnic de comunicació de l’observatori, Gerard Gaya, ha tornat a visitar tots els centres educatius del projecte, on ja va anar durant els darrers mesos del 2022. De fet, només ha re-visitat 7 dels 8 centres participants, ja que un d’ells ha decidit abandonar el projecte a meitat de curs. Per tant, s’ha tornat a anar a l’Escola Mestral de Sant Feliu de Llobregat, a l’Escola Isabel de Villena d’Esplugues de Llobregat, a l’Institut Vallbona d’Anoia, al Col·legi Sant Gabriel de Viladecans, a l’Institut Ègara de Terrassa, a l’Escola Cooperativa El Puig i a l’Escola Pia Santa Anna de Mataró.

Reflexions interessants de l'alumnat

Preguntats sobre què és el que més els havia sorprès de la seva experiència amb RitmeNatura, l’alumnat de FenoAula ha estat fent un bon grapat de bones reflexions, moltes de les quals serveixen per a entendre la finalitat educativa del projecte. Fem un recull d’algunes de les afirmacions més interessants:

  • «Em sorprèn que un arbre pugui canviar tant en només una setmana»
  •  «Hem après una altra manera de fer ciència i ajudar a recollir dades»
  • «Normalment no m’hi fixava gaire amb els arbres i ara he vist els canvis que fan»
  • «He al·lucinat amb que la sequera afecti tant a la natura i que el canvi climàtic avanci tant ràpid«
  • «No sabia que un petit canvi en una planta afecti a tantes altres coses; tot està connectat«
  • «Sorprèn que tothom pot ajudar a la ciència i que hi participa moltíssima gent»
  • «M’ha sorprès la complexitat de la natura i la quantitat d’arbres del meu entorn»
  • «He après que la natura està en constant canvi, però el canvi climàtic ho accelera» 
Segona sessió del projecte FenoAula a l'institut Vallbona d'Anoia. Font: Pilar Rodriguez
Segona sessió del projecte FenoAula a l'institut Vallbona d'Anoia. Font: Pilar Rodriguez
Segona sessió del projecte FenoAula a l'institut Ègara de Terrassa. Font: Marçal Mariné
Segona sessió del projecte FenoAula a l'institut Ègara de Terrassa. Font: Marçal Mariné
Segona sessió del projecte FenoAula a l'escola Pia Santa Anna de Mataró. Font: Núria Benaiges
Segona sessió del projecte FenoAula a l'escola Pia Santa Anna de Mataró. Font: Núria Benaiges

L'últim repte del projecte

Més enllà d’explicar què està fent i farà l’observatori amb les dades obtingudes, el tècnic de RitmeNatura també ha estat dedicant l’última part d’aquestes segones sessions de tallers a explicar a l’alumnat què poden fer ells amb les dades que han pres. La proposta s’ha centrat en la realització d’un pòster científic sobre fenologia i sobre la seva experiència amb el projecte FenoAula de RitmeNatura. Per tal de no llençar-los a fer la tasca sense cap coneixement previ del format, el tècnic de l’observatori ha explicat a l’alumnat de totes les escoles quina és l’estructura d’un pòster científic, aprofitant que és molt similar a la d’un article científic. D’aquesta manera, s’apropa a les noves generacions al mètode científic i a començar a familiaritzar-se amb el món de la ciència més enllà de la recollida de dades.

Els millors pòsters científics realitzats per l’alumnat de FenoAula seran premiats amb la possibilitat de defensar-los a la jornada anual de l’observatori RitmeNatura, davant de tot el públic assistent, com si es tractés d’un congrés científic qualsevol. Esperem que hi posin molta passió i esforç i que en surtin uns pòsters tan bonics com acurats.

altres notícies

Durant el mes de gener s'han detectat ametllers florits en 19 municipis de Catalunya. Font: Àngela Llop

Primavera al gener?

El refranyer català ens diu «Quan l’ametller floreix pel març, ves-hi, si t’hi fan anar; però, si floreix pel febrer, ves-hi amb un paner». El

Leer más »
Agrupació de tots els resums fenològics mensuals de 2023. Font: RitmeNatura

Resum fenològic de 2023

Amb el repic de campanes de l’any nou hem deixat enrere el 2023, un any que ha resultat totalment històric per a l’observatori ciutadà RitmeNatura.

Leer más »