Història

RitmeNatura és un observatori ciutadà coordinat pel Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) amb col·laboració del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC). Va nèixer l’any 2018 com a evolució del projecte FenoDato, basat en observacions fenològiques fetes per ciutadans a través de Twitter. FenoDato va ser finançat l’any 2015 per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i va desenvolupar una comunitat d’observadors fenològics a tot Espanya que contribuïen les seves dades a través de #FenoTuits.

Logotip FenoDato

L’any 2016, FenoDato va passar a ser un cas d’estudi del projecte europeu Ground Truth 2.0, finançat per la Comissió Europea dins el programa Horizon 2020. L’objectiu d’aquest projecte era oferir la demostració i validació de sis observatoris ciutadans en condicions operatives reals a Holanda, Suècia, Kenya, Zàmbia, Bèlgica i Espanya per demostrar la viabilitat tecnològica, l’ús sostingut i els beneficis socials i econòmics d’aquests observatoris ciutadans.

Dins de Ground Truth 2.0, l’observatori va passar per unes fases de replantejament i co-disseny comunes als sis casos d’estudi que van dur FenoDato a renéixer i ser el que és avui, RitmeNatura. Es va convertir en un observatori de ciència ciutadana pensat, dissenyat i sostingut per ciutadans, científics i gestors amb un objectiu comú: contribuir a l’estudi de la fenologia per a disposar de dades robustes, i concloents sobre els efectes del canvi climàtic en els éssers vius.

El Citizen Science Earth Observation Lab (CSEOL) és una iniciativa finançada per l’Agència Espacial Europea (ESA) que busca persones i organitzacions amb l’energia, la imaginació i el talent creatiu necessaris per a ajudar que les grans dades espacials d’Europa ajudin a resoldre alguns dels majors problemes als quals s’enfronta la societat actual. L’any 2019, l’observatori RitmeNatura va ser un dels 4 projectes guanyadors del concurs anual que realitza aquesta institució i va poder finançar-ne una nova iniciativa innovadora: PhenoTandem.

El projecte PhenoTandem pretenia harmonitzar els productes fenològics derivats del satèl·lit òptic d’alta resolució Sentinel-2 amb les observacions fenològiques tradicionals fetes pel voluntariat de RitmeNatura. Com que el que s’observa in situ sobre el terreny no sempre es pot percebre des de l’espai, la innovació consistia en el co-disseny entre ciutadania i científics d’un nou protocol que permetés que les observacions in situ interoperessin amb els productes de teledetecció.

Això va potenciar la distribució espacial dels productes fenològics derivats de teledetecció sensibles als efectes del canvi climàtic i va augmentar la qualitat de les dades mitjançant validacions sobre el terreny. Tot això ho vam anar relatant a la web antiga de RitmeNatura.

L’any 2021, novament gràcies a la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, RitmeNatura va renovar la seva imatge gràfica i va engegar un altre projecte innovador: FenoTwin.

El seu objectiu principal era fomentar la cultura de l’observació fenològica entre la ciutadania com a eina per a la presa de consciència del canvi climàtic i els seus efectes en la natura. Així doncs, va promoure la participació de tothom en l’observatori ciutadà de la fenologia RitmeNatura per desenvolupar metodologies i tecnologies innovadores de recollida de dades de fenologia de la vegetació potenciant la combinació de fonts de dades de ciència ciutadana i de teledetecció desenvolupada a PhenoTandem.

Durant el període que va durar el projecte FenoTwin, l’observatori ciutadà RitmeNatura va crear la xarxa de FenoCentres amb 18 escoles i instituts d’arreu de Catalunya que van col·laborar activament en la recollida d’observacions durant tot el curs, consolidant l’èxit educatiu de l’observatori. Entre això i l’aportació de ciutadania voluntària, RitmeNatura va aconseguir recollir gairebé 5.000 observacions fenològiques de més de 1.000 espècies diferents i 300 persones voluntàries durant el període del projecte FenoTwin. Aquestes dades van representar un impacte brutal per a l’observatori respecte el que s’havia aconseguit fins a aquell moment en quant a participació ciutadana.

Proporció d'observacions de FenoTwin respecte les rebudes anteriorment a l'observatori ciutadà RitmeNatura. Font: RitmeNatura
Proporció d'observacions de FenoTwin respecte les rebudes anteriorment a l'observatori ciutadà RitmeNatura. Font: RitmeNatura

L’objectiu últim era presentar l’impacte del canvi climàtic en la natura d’una manera entenedora i permetre el seu seguiment a través de la creació d’un bessó digital (Digital Twinde la fenologia a Catalunya. Un bessó digital és la generació o recopilació de dades digitals que representen un objecte físic o, en aquest cas, un procés natural. FenoTwin buscava desenvolupar aquest bessó digital gràcies als beneficis de les dos aproximacions a l’estudi de la fenologia: la teledetecció i l’observació fenològica tradicional. Això va fer-se realitat a la jornada final del projecte.

Just abans d’acabar el període de FenoTwin, RitmeNatura va aconseguir una fita històrica per a aquest observatori ciutadà: presentar els resultats d’aquest innovador projecte de ciència ciutadana al Congrés Internacional de Fenologia d’Avinyó. Això va permetre expandir la difusió de la tasca de RitmeNatura a científics d’arreu del món que estudien la fenologia igual que nosaltres.

A mitjans de l’any 2022 es va confirmar la tercera col·laboració anual de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats amb l’observatori ciutadà RitmeNatura. Es va aprovar el desenvolupament del projecte FenoAula.

L’objectiu principal d’aquest projecte és el de és el de conscienciar a les noves generacions de l’impacte  de l’emergència climàtica en els canvis del ritme de la natura a través de l’observació de la fenologia amb una dimensió ecològica i tecnològica. En aquest sentit, pretén mantenir i ampliar l’èxit de la xarxa de FenoCentres i incloure noves vies de recollida de dades fenològiques mitjançant tecnologia dron.

Els objectius específics del projecte FenoAula són els següents:

  1. Estendre, promoure i facilitar l’observació fenològica continuada a través de l’observatori de ciència ciutadana RitmeNatura i la seva integració al bessó digital fenològic de FenoTwin.
  2. Transferir el coneixement científic sobre fenologia i canvi climàtic i capacitar a les noves generacions amb eines innovadores per al seu aprofundiment a través de la continuïtat de la xarxa de FenoCentres.
  3. Incloure noves vies de recollida de dades fenològiques per a incentivar futurs potencials observadors mitjançant l’ús de drons i anotacions en fotografies de paisatges naturals.
  4. Garantir la interoperabilitat de les observacions fenològiques ciutadanes.

A finals d’octubre de 2022 es va concretar una altra col·laboració per a la realització d’una nova iniciativa anual de ciència ciutadana. En aquest cas, l’Ajuntament de Barcelona s’implicava amb RitmeNatura a través del seu Pla per l’Emergència Climàtica 2030. D’aquesta ajuda en va néixer Barcelona Reconnecta, un projecte dirigit conjuntament pel CREAF, l’SMC i la UAB.

L’objectiu principal d’aquest projecte és el de facilitar la reconnexió de la població de la ciutat de Barcelona amb la natura a través del monitoratge fenològic i sensibilitzar a la població de l’impacte del canvi climàtic en el seu entorn més immediat. Els objectius específics del projecte Barcelona Reconnecta són els següents:

  1. Fomentar l’observació de la fenologia a Barcelona com a indicador del canvi climàtic a través de la conscienciació de la importància d’aquesta en un àmbit urbà, la promoció de la ciència ciutadana a la ciutat i el foment de la vocació científica de l’alumnat.
  2. Creació de materials educatius (FenoKit) com tríptics, pòsters, roda fenològica, etc amb la intenció que quedi com a material de consulta per a les entitats participants i els Centres de Recursos Pedagògics de Barcelona.
  3. Apropar les matèries STEM a l’alumnat de Barcelona a través de la proposta de programa d’Aprenentatge-Servei.