FenoAula és el projecte que està duent a terme l’observatori ciutadà RitmeNatura durant el present curs 2022/23 (juliol 2022 – juny 2023).

El seu objectiu principal és el de conscienciar a les noves generacions de l’impacte de l’emergència climàtica en els canvis del ritme de la natura a través de l’observació de la fenologia amb una dimensió ecològica i tecnològica. En aquest sentit, pretén mantenir i ampliar la xarxa de FenoCentres i incloure noves vies de recollida de dades fenològiques mitjançant tecnologia dron.
Aquest projecte està vinculat al bessó digital de la fenologia a Catalunya o FenoTwin, una eina imprescindible per a estendre i facilitar l’observació fenològica ciutadana i combinar-la amb la que realitzen els satèl·lits mitjançant teledetecció.
Compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i està sent desenvolupat pel Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) i el departament de Geologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. A més, també hi col·laboren activament el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona i la Fundació Caixa d’Enginyers. La base de dades de ciència ciutadana del projecte es troba allotjada a la plataforma iNaturalist.


Els objectius específics del projecte són els següents:
- Estendre, promoure i facilitar l’observació fenològica continuada a través de l’observatori de ciència ciutadana RitmeNatura i la seva integració al bessó digital fenològic de FenoTwin.
- Transferir el coneixement científic sobre fenologia i canvi climàtic i capacitar a les noves generacions amb eines innovadores per al seu aprofundiment a través de la continuïtat de la xarxa de FenoCentres.
- Incloure noves vies de recollida de dades fenològiques per a incentivar futurs potencials observadors mitjançant l’ús de drons i anotacions en fotografies de paisatges naturals.
- Garantir la interoperabilitat de les observacions fenològiques ciutadanes.
Vessant educativa
Per tal d’acomplir amb l’objectiu principal i els objectius específics del projecte, FenoAula inclou la realització de, com a mínim, 16 tallers formatius en 8 centres educatius de secundària diferents. Durant aquests tallers s’està donant a conèixer l’observació fenològica per a l’estudi del canvi climàtic, la metodologia d’observació i la disponibilitat del bessó digital. Es desenvoluparan majoritàriament fora de l’àmbit geogràfic de la ciutat de Barcelona, ja que l’observatori ciutadà té un altre projecte actiu a la capital catalana, i mitjançant una estructura de 2+1 sessions. La metodologia és la següent:
- Primera sessió amb l’educador ambiental de RitmeNatura (tardor): Segueix l’estructura que s’havia fet fins ara als tallers educatius de l’observatori ciutadà RitmeNatura. Una sessió d’entre 2-3 hores amb dues parts ben marcades. Primer una explicació dels conceptes clau a l’aula (fenologia, canvi climàtic, ciència ciutadana, etc.) i després una sortida al pati de l’escola i/o als voltants del centre per practicar la realització d’observacions fenològiques amb l’aplicació iNaturalist i fins i tot ja escollir els arbres que l’alumnat “apadrinarà” per fer el seguiment fenològic durant el curs. Com a novetat, es proporciona un quadern de camp on l’alumnat també anirà apuntant tot el que va veient durant el curs.
- Sessió intermèdia amb el docent (dies abans de la segona sessió): El docent repassa els quaderns de camp amb l’alumnat i els recull. Els alumnes poden fer presentacions a la resta de la classe sobre què han vist i què han estat fent durant el curs, de les característiques de la planta o arbre que han observat i, finalment, comentar entre tots quines experiències han viscut i què han après.
- Segona sessió amb l’educador ambiental de RitmeNatura (primavera): Una sessió d’aproximadament hora i mitja a l’aula. L’educador resol dubtes que pugui tenir l’alumnat i detalla quines dades s’han obtingut i què es farà amb elles. Posteriorment fa una breu presentació sobre quines parts té i què conté un pòster científic, convidant a l’alumnat a fer-ne un durant les darreres setmanes del curs sobre la seva experiència científica amb RitmeNatura o sobre la natura de l’entorn del centre en general.
Aquesta proposta educativa de FenoAula està detallada a la unitat didàctica del projecte, destinada al professorat. Podeu consultar-la a continuació:
Com que s’ha donat prioritat a la continuïtat de la xarxa de FenoCentres establerta durant el curs 2021/22, els centres educatius que estan realitzant el projecte educatiu de FenoAula i que, per tant, tenen una gran oportunitat per renovar el segell de FenoCentre per al 2023 són els següents:
- Escola Montseny (Barcelona)
- Escola Mestral (St. Feliu de Llobregat)
- Escola Mestre Morera (Barcelona)
- Escola Isabel de Villena (Esplugues de Llobregat)
- Institut Pablo Ruiz Picasso (Barcelona)
- Institut Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia)
- Col·legi Sant Gabriel (Viladecans)
- Institut Ègara (Terrassa)
- Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)
- Institut Mercè Rodoreda (Hospitalet de Llobregat)
- Escola Pia Santa Anna (Mataró)

Tot i això, cal recordar que no cal formar part del projecte educatiu de FenoAula per a obtenir el certificat de FenoCentre. Qualsevol escola o institut que s’animi a enviar observacions fenològiques a l’observatori ciutadà RitmeNatura durant tot el curs escolar 2022/23, pot obtenir aquesta distinció més enllà del projecte educatiu. Contacteu-nos per obtenir més informació:
Vessant tecnològica
Com s’ha esmentat anteriorment, el projecte FenoAula també pretén incloure noves vies de recollida d’observacions fenològiques. En aquest sentit, s’ha realitzat una prova pilot de recollida de dades fenològiques mitjançant drons i anotacions a les fotografies de paisatges naturals.

Les imatges de dron podran ser utilitzades com a observacions pròpiament dites i com a validació d’altres observacions existents. Per a aquesta posada a prova, s’ha comptat amb els drons de l’equip de RitmeNatura per a elaborar un protocol de captacions d’imatges mitjançant aquests aparells voladors no tripulats i un protocol d’anotació i descripció de fotografies paisatgístiques captades amb dron. També s’ha fet un vol específic de dron per tal de validar el protocol establert.
A més, s’ha establert una col·laboració amb un altre projecte de ciència ciutadana del CREAF que ja comptava amb una comunitat dron estable: AlertaForestal. S’han analitzat 270 imatges dron realitzades pel voluntariat d’aquesta comunitat per tal de desenvolupar els protocols i la prova pilot d’observació fenològica amb drons.
Vessant social
Més enllà dels tallers educatius i de les innovacions tecnològiques pròpies de cada projecte, l’observatori ciutadà RitmeNatura sempre mira d’implicar-se en d’altres iniciatives ciutadanes. Això inclou Bioblitzs, jornades, congressos, festes científiques, etc. RitmeNatura ha participat en els següents esdeveniments en el marc del projecte FenoAula:
- II Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental de la XESC
- Campus de ciència «Sostenibilitat, càmera i acció» de l’Associació Cat. – La Pedrera
- Activitats Va de Besòs 2022
- Jornades de Ciència Ciutadana de Sabadell
- Jornades Divulgació Innovadora (D+I 2022) a Saragossa
- «Segueix el ritme de l’entorn natural de la Ciutadella» – Mes Ciència Ciutadana i Natura 2022.
- Jornada de Santa Llúcia de la Societat Catalana de Biologia 2022.
- Festa de l’Arbre i la Biodiversitat de Mollet del Vallès.
- Bioblitz organitzat per la Fundació Catalunya – La Pedrera al Món St. Benet.
- III Bioblitz del parc de Vallparadís de Terrassa.
- Bioblitz organitzat per la Fundació Catalunya – La Pedrera al coll de Can Maçana (Montserrat).
- Participació en el cicle d’activitats #ArtScience23 de la Fundació Julio Muñoz Ramonet.
Jornada final del projecte
El 16 de juny de 2023 es va celebrar la jornada final del projecte FenoAula. Des del punt de vista acadèmic, es va mostrar el vídeo que es va presentar als primers premis de la Unió Europea sobre ciència ciutadana, van intervenir els companys del Servei Meteorològic de Catalunya per repassar la història de l’observació fenològica a Catalunya i es van presentar els resultats de FenoAula amb la primera storymap de la fenologia a Catalunya a càrrec de la coordinadora de RitmeNatura, Ester Prat.
En quant a la part educativa del projecte, van haver presentacions per part de l’alumnat de 5 pòsters científics sobre fenologia i el projecte FenoAula. Com ja s’havia fet l’any anterior, també es va fer el reconeixement i entrega de diplomes als 19 FenoCentres del curs 2022/23, la segona generació d’aquesta xarxa educativa.
La jornada va ser tot un èxit i va aconseguir omplir de gom a gom la sala Prat de la Riba (la més gran) de la seu de l’Institut d’Estudis Catalans de Barcelona.
