L’objectiu principal del projecte FenoAula és conscienciar a les noves generacions de l’impacte de l’emergència climàtica en els canvis de ritme de la natura, i sembla que l’ha ben aconseguit. Durant l’inici d’aquest tercer trimestre del curs 2022/23, els tècnics de l’observatori havien revisitat els 7 centres implicats en FenoAula per tal de fer-los un retorn de les dades i motivar a l’alumnat a fer-ne un producte final en format pòster científic, tot explicant-ne l’estructura. Tot això gràcies a la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. L’alumnat de 5 de les escoles de FenoAula s’ha llençat a la piscina i ha dissenyat 15 pòsters espectaculars sobre fenologia, RitmeNatura i la xarxa de FenoCentres. Els repassem a continuació:
Els Gabrielistes de Viladecans ens expliquen com és tenir a un arbre de fillol
L’alumnat de 4t d’ESO de l’escola Sant Gabriel de Viladecans, de la mà del seu professor Carlos González, ens ha presentat un total de 5 pòsters científics. Ens expliquen l’apadrinament del seu llimoner, la seva «experiència fenològica» i, fins i tot, defineixen el que han viscut amb RitmeNatura com una «aventura al test«. Ens sembla especialment curiós que un dels grups d’alumnes hagi posat com a títol «RitmeNatura o com tenir un arbre de fillol«. Queda clar que s’han implicat emocionalment en aquesta iniciativa.
L'escola Pia de Mataró ha estudiat de l'olivera al mirabolà, passant pel plataner d'ombra
El grup d’especialització en Biologia i Geologia de 4t d’ESO de l’escola Pia Santa Anna de Mataró també s’ha animat, de la mà de la seva professora Núria Benaiges, a enviar-nos 5 pòsters sobre els seus estudis fenològics. En el seu cas s’han passejat periòdicament el passeig marítim de la capital del Maresme per a observar com canviaven oliveres, mirabolans, falsos pebrers, àlbers i plataners d’ombra; una gran diversitat d’arbres per a un FenoCentre experimentat en l’estudi de la fenologia.
Des de Sant Feliu de Llobregat, l'escola Mestral ens convida a escollir bé les plantes a observar
L’alumnat de 4t d’ESO i 1r de batxillerat de l’Escola Mestral de Sant Feliu de Llobregat, de la mà del seu professor Josep Marí, s’ha pres molt seriosament el projecte FenoAula des del primer dia i ha preparat 3 pòsters científics. Amb l’experiència d’haver estat recollint dades ja durant el curs anterior, ens conviden a triar bé quines plantes volem observar i a tenir en compte variables externes com la irradiació solar; més enllà d’això, també ens han explicat com han seguit la fenologia de la mimosa i de l’argentat.
L'escola Cooperativa El Puig d'Esparreguera ens sorprèn amb l'expressió gràfica dels seus resultats
30 alumnes de 2n d’ESO de l’escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera han desenvolupat un pòster científic sobre la seva recerca fenològica col·lectivament i de la mà dels seus docents Tània Ollé, Lídia Quevedo i Jordi Prims. Han estat fent un seguiment acurat dels canvis fenològics d’un lledoner, un til·ler i una olivera. Han fet uns gràfics espectaculars per a poder comparar la seva investigació en aquestes 3 espècies respecte les dades fenològiques habituals dels arbres segons la plataforma iNaturalist.
L'institut Vallbona d'Anoia ha optat per una infografia sobre RitmeNatura i la xarxa de FenoCentres
Els 16 alumnes de 2n d’ESO de l’institut Vallbona d’Anoia han dissenyat, de la mà de la seva professora i directora del centre Pilar Rodriguez, una infografia titulada «FenoCentres» sobre RitmeNatura i la seva xarxa educativa. Expliquen què han fet a FenoAula, com ho han fet, com funciona l’aplicació d’iNaturalist, com fan les fotos i quins resultats i conclusions n’han extret. De la mateixa manera que passa amb la resta de centres educatius que han enviat pòsters en aquesta iniciativa, no era la primera vegada que l’institut Vallbona d’Anoia participava en RitmeNatura. Ja van formar part del projecte educatiu del curs anterior.