Cada any, gràcies al programa «Ciència ciutadana a les aules» de l’Oficina de Ciència Ciutadana el Consorci d’Educació de Barcelona, l’observatori ciutadà RitmeNatura visita diverses escoles i instituts per a explicar-los què és la fenologia, com l’afecta el canvi climàtic, per què és important participar en ciència ciutadana i com fer observacions fenològiques i apadrinar arbres. Es tracta d’una col·laboració amb un gran valor per a totes les parts. D’una banda, l’escola rep tallers educatius i formacions que serveixen per a apropar la ciència de primer nivell a l’aula; d’altra banda, les iniciatives de ciència ciutadana obtenen visibilitat i un volum de dades important.
Un dels centres educatius que ha participat en aquest programa amb RitmeNatura durant el curs acadèmic 2023/24 és l’escola La Farigola de Vallcarca, situada al districte de Gràcia entre el parc Güell i el turó de la Creueta del Coll. En concret, l’alumnat de 6è de primària va rebre la formació per part del tècnic de RitmeNatura el 3 de novembre. Des de llavors, per grups, els nens i nenes han apadrinat diversos arbres del pati de l’escola i han recollit més de 100 observacions fenològiques.
Per poder aprofitar al màxim aquestes dades, els mateixos grups s’han decidit a fer, gràcies als materials educatius de RitmeNatura, un seguit de pòsters científics sobre la seva experiència amb l’observatori i els resultats fenològics obtinguts de cada espècie. No és la primera vegada que l’experiència educativa amb RitmeNatura es culmina amb aquest producte científic, sinó que els adolescents de la Farigola de Vallcarca segueixen l’exemple dels pòsters científics de l’alumnat del projecte FenoAula del curs 2022/23.
A continuació fem un recull de tots els pòsters científics dissenyats per l’alumnat de 6è de primària de l’escola La Farigola de Vallcarca de Barcelona durant el curs 2023/24:
Però això no és tot i és que l’alumnat presentarà aquests pòsters a la resta de projectes i centres educatius participants en el programa «Ciència ciutadana a les escoles» durant la seva jornada de tancament del curs el proper divendres 7 de juny. No és d’estranyar, doncs, que l’escola vulgui explicar a tothom el que s’ha aconseguit a través d’aquest programa i de la col·laboració amb l’observatori RitmeNatura. Motiu pel qual el centre ha penjat a la seva pàgina web una revista digital sobre tota la experiència viscuda. Tant de bo cada cop més i més centres i alumnes prenguin nota d’aquesta motivació i empenta per a tirar endavant l’observació fenològica i incloguin la ciència ciutadana al seu currículum.