L’any 2021, l’observatori ciutadà RitmeNatura va crear la xarxa de FenoCentres, un conjunt d’escoles i instituts implicats en l’estudi del canvi climàtic a través de l’observació fenològica. L’objectiu d’aquesta comunitat educativa és compartir els coneixements adquirits al voltant de l’observatori RitmeNatura i obtenir sèries de dades llargues i recurrents sobre com afecta l’emergència climàtica als cicles de les espècies o fenologia. D’aquesta manera, es reconeixen com a FenoCentres aquelles escoles i instituts que participen en l’observatori RitmeNatura enviant observacions fenològiques continuades del seu entorn natural durant tot el curs acadèmic, amb una periodicitat d’almenys una aportació cada setmana. Per tant, el segell de FenoCentre acredita anualment a escoles i instituts molt participatius en l’observatori RitmeNatura i els identifica com a centres sensibilitzats amb el canvi climàtic.
Per tal de saber com sumar observacions a RitmeNatura, l’alumnat de cada FenoCentre pot haver rebut un taller educatiu FenoAula o haver après de manera autònoma gràcies als materials educatius públics i gratuïts de l’observatori.
Com que la fenologia és una ciència que requereix sèries de dades temporalment llargues, l’acreditació de FenoCentre només és vàlida durant un curs acadèmic i, per tal de poder renovar-lo, l’escola o institut en qüestió ha de seguir enviant aportacions setmanalment. Si l’alumnat manté la seva participació recurrent en RitmeNatura a través de l’observació fenològica, existeix la possibilitat de renovar el segell FenoCentre tants anys com correspongui.
A petició dels propis docents dels FenoCentres, hem preparat un tutorial molt detallat de com fer un seguiment de les observacions de l’alumnat a través de la pròpia plataforma d’iNaturalist i el projecte de RitmeNatura.
FenoCentres 2022
Durant la primera edició de la xarxa de FenoCentres, corresponent al curs 2021/22, es van realitzar 20 tallers educatius i es va acreditar als primers 18 FenoCentres de Catalunya. Van ser els següents:
- Institut Rubió i Tudurí (Barcelona)
- Institut Ègara (Terrassa)
- Institut Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia)
- Escola Sant Gregori (Barcelona)
- Institut Narcís Monturiol (Barcelona)
- Col·legi Lestonnac (Barcelona)
- Escola IPSI (Barcelona)
- Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)
- Col·legi Kostka (Barcelona)
- Institut Narcís Monturiol (Figueres) – Taller Online
- Col·legi Sant Gabriel (Viladecans)
- Escola Pia Santa Anna (Mataró)
- Escola Mestral (Sant Feliu de Llobregat)
- Escola l’Escoleta (Bellaterra)
- Institut Pablo Ruiz Picasso (Barcelona)
- Escola Isabel de Villena (Esplugues de Llobregat)
- Institut Vall d’Hebron (Barcelona)
- Institut El Joncar (Barcelona)
El dia 15 de juny de 2022, en motiu de la Jornada Final del projecte FenoTwin, se’ls va retre homenatge pel seu gran esforç. Ester Prat, coordinadora de l’observatori ciutadà RitmeNatura, els va entregar el corresponent diploma de FenoCentre 2022 i es va poder fer fotos amb els representats de cada escola i institut que van poder-hi assistir:
Un dels FenoCentres del curs 2021/22, l’escola cooperativa El Puig, va desenvolupar de manera totalment voluntària i autònoma un magnífic interactiu-web sobre la seva experiència amb l’observatori ciutadà RitmeNatura i el projecte FenoTwin. El trobareu en aquest enllaç.
FenoCentres 2023
De cara a la segona generació de la xarxa de FenoCentres es va actualitzar l’estètica del segell acreditatiu. D’aquesta manera, s’alineava de manera més clara amb la tipologia de lletra i la paleta de colors de RitmeNatura i del projecte educatiu FenoAula de l’observatori.
Durant la segona edició de la xarxa de FenoCentres, corresponent al curs 2022/23, es van realitzar 29 tallers educatius i es va acreditar a 19 FenoCentres de Catalunya, dels quals 14 repetien el reconeixement del curs anterior. El 19 centres van ser els següents:
- Institut Rubió i Tudurí (Barcelona)
- Institut Ègara (Terrassa)
- Institut Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia)
- Escola Sant Gregori (Barcelona)
- Col·legi Lestonnac (Barcelona)
- Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)
- Col·legi Kostka (Barcelona)
- Col·legi Sant Gabriel (Viladecans)
- Escola Pia Santa Anna (Mataró)
- Escola Mestral (Sant Feliu de Llobregat)
- Escola l’Escoleta (Bellaterra)
- Institut Pablo Ruiz Picasso (Barcelona)
- Escola Isabel de Villena (Esplugues de Llobregat)
- Institut Vall d’Hebron (Barcelona)
- Escola Mestre Morera (Barcelona)
- Institut Escola d’Oliana (Oliana)
- Escola Vedruna (Sant Sadurní d’Anoia)
- Institut Pedraforca (L’Hospitalet de Llobregat)
- Institut Esteve Albert (Sant Vicenç de Montalt)
Diverses de les escoles i instituts d’aquesta segona edició de la xarxa de FenoCentres van dissenyar, a través del projecte FenoAula, pòsters científics sobre fenologia i la seva experiència amb aquesta xarxa educativa de l’observatori ciutadà RitmeNatura.
FenoCentres 2024
La tercera generació de la xarxa de FenoCentres correspon a les escoles i instituts de Catalunya que, a través de l’observatori ciutadà RitmeNatura, s’han sensibilitzat amb el canvi climàtic i han enviat fotografies recurrents de plantes i arbres apadrinats per a estudiar-hi els seus efectes i canvis fenològics durant el curs 2023/24. Aquest període coincideix parcialment amb el projecte Barcelona Reconnecta, realitzat a la capital catalana per part del CREAF, l’SMC i la UAB durant el 2023 gràcies a la col·laboració del Pla d’Acció per l’Emergència Climàtica 2030 de l’Ajuntament de Barcelona.
La tercera edició de la xarxa de FenoCentres va acreditar els següents 12 centres educatius de Catalunya:
- Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)
- Escola La Farigola de Vallcarca (Barcelona)
- Escola Mestral (Sant Feliu de Llobregat)
- Escola Pia Nostra Senyora (Barcelona)
- Escola Pia Santa Anna (Mataró)
- Institut Jaume Balmes (Barcelona)
- Institut Jaume Huguet (Valls)
- Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient – ISMAB (Barcelona)
- Col·legi Kostka (Barcelona)
- Col·legi Lestonnac (Barcelona)
- Escola Vedruna (Sant Sadurní d’Anoia)
- Institut Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia)