Tots els materials educatius poden demanar-se en format PowerPoint perquè els docents puguin fer-hi canvis, treure o afegir contingut i adaptar-los al seu currículum educatiu del curs en qüestió. Demaneu-ho enviant un correu a info@ritmenatura.cat.
Taller Introducció RitmeNatura
Presentació per al primer taller de RitmeNatura a l’escola o institut: introducció als conceptes de fenologia, ciència ciutadana i canvi climàtic i a la metodologia d’observació fenològica a través de l’aplicació iNaturalist. Es recomana demanar a l’alumnat que facin la descàrrega de l’aplicació i la seva creació d’usuari en aquesta plataforma abans de la sessió. Taller adaptable a cursos d’entre 5è de primària i 2n de batxillerat o FP, segons convingui en cada cas.
Quadern de camp FenoAula
Material didàctic per a imprimir i poder realitzar un seguiment fenològic sense mòbil, afegint-hi dibuixos o il·lustracions (o enganxant-hi fotografies) i fent una recerca prèvia de la planta que s’observarà durant el curs. IMPORTANT: El seguiment fenològic a través del quadern de camp ha de ser complementari a la pujada d’observacions a través de l’aplicació d’iNaturalist, ja que, en cas contrari, l’observatori RitmeNatura no rebrà les dades i no podrà utilitzar-les en el seus estudis científics. El quadern de camp està recomanat, especialment, per a alumnat de primària o del primer cicle de secundària.
Com fer un pòster científic amb les dades obtingudes durant el curs?
Presentació sobre com fer un pòster científic amb les observacions fenològiques obtingudes durant el curs. És una de les diferents propostes de producte final per a l’alumnat del projecte RitmeNatura. Podeu buscar exemples de pòsters científics realitzats per l’alumnat d’altres escoles i instituts escrivint la paraula «pòsters» al buscador de notícies de la nostra pàgina web.
Unitat didàctica FenoAula
Exemple d’unitat didàctica executada per l’observatori RitmeNatura a través del projecte FenoAula, realitzat durant el curs acadèmic 2022/23.
Protocol d'observació fenològica amb drons
RitmeNatura també accepta observacions fenològiques realitzades amb vehicles aeris no tripulats (drons). Durant el projecte FenoAula es va estipular el següent protocol per a aquesta metodologia de mostreig.
Protocol d'anotació i descripció de fotografies paisatgístiques captades amb dron
Si durant la realització d’una observació fenològiques feta amb vehicles aeris no tripulats (drons) s’han vist diverses espècies de plantes en una mateixa fotografia o s’han vist gran extensions d’una mateixa espècie, s’han d’afegir anotacions i descripcions a les fotografies paisatgístiques. Durant el projecte FenoAula es va estipular el següent protocol per a aquesta tasca.
Taller Barcelona Reconnecta
Presentació introductòria dels tallers del projecte Barcelona Reconnecta, dut a terme per l’observatori ciutadà RitmeNatura durant l’any 2024 a l’àmbit geogràfic de Barcelona. Es van visitar escoles, instituts, centres cívics, associacions, horts urbans, etc. amb l’objectiu de fomentar el coneixement i l’observació fenològica a la capital catalana.
Ciència ciutadana CREAF
Presentació on s’introdueixen els principals projectes de ciència ciutadana del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF): Mosquito Alert, mBMS, uBMS, RitmeNatura i AlertaForestal.
Roll-up RitmeNatura
Podeu trobar-lo en format pdf aquí.
Fulletó projecte Barcelona Reconnecta
Podeu trobar-lo en format pdf aquí.
Fulletó projecte FenoAula
Podeu trobar-lo en format pdf aquí.