Ahir, dijous 8 de juliol, va tenir lloc el II Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental de la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya (XESC) a la seu de Fundesplai, al Prat de Llobregat. En aquesta segona sessió hi han participat més de 150 persones entre entitats, centres educatius i ens locals i s’han ofert àmbits de reflexió, d’intercanvi, de coneixença i de diàlegs a partir de 4 espais diferenciats: l’espai Diàleg, l’espai Àgora, l’espai Tallers i l’espai Aparador. En aquest últim hi ha tingut un expositor important la ciència ciutadana del CREAF, capitanejat pel nou roll-up de l’observatori ciutadà RitmeNatura. El trobareu en format png aquí.
Haver estat presents en aquest simposi no només ens ha servit per donar a conèixer la tasca de RitmeNatura i els resultats del projecte FenoTwin, sinó que també ens hem nodrit d’altres projectes de participació ciutadana com són les iniciatives ApS. Hem après les diferències entre això i la ciència ciutadana i hem rebut diversos inputs sobre com combinar ambdues modalitats en un sol projecte.
Hem assistit a l’espai diàleg on Carles Xifra, del Centre Promotor d’ApS, i Xus Martín, de la Facultat d’Educació de Barcelona, han construït una reflexió entorn les oportunitats i reptes de la metodologia ApS mentre es repassava el testimoni audiovisual de diverses iniciatives educatives que havien utilitzat aquesta metodologia. També hem estat presents en diverses sales de l’espai Àgora, on hem viscut de primera mà l’experiència amb la metodologia ApS amb altres centres educatius i entitats que l’han dut a terme recentment. Finalment, hem pogut debatre activament a l’espai Tallers, on hem col·laborat en una sessió participativa dirigida a perfils d’entitats com la nostra.
La participació de RitmeNatura en aquest simposi s’engloba dins del projecte FenoAula, el qual compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.