La Maria Meler és alumna de 2n de batxillerat de l’Institut Ciutat de Balaguer i ha dedicat el seu Treball de Recerca a una qüestió que cada cop preocupa més: estan canviant els ritmes de la natura?
Amb el títol “El batec de la natura: la sincronia entre fenologia, pol·linitzadors i vida”, la Maria ha volgut entendre com els canvis climàtics poden afectar el calendari natural, especialment en les relacions entre plantes i pol·linitzadors.
Per fer-ho, ha observat espècies del seu entorn com l’ametller, la vinya, la ravenissa o el romaní. Ha anotat quan floreixen, quan broten, quan perden les fulles, i també quins pol·linitzadors les visiten. A partir d’aquestes dades i comparant amb anys anteriors, ha pogut veure com petits desajustos poden tenir conseqüències importants.
La seva recerca ens mostra com podem fer ciència a camp, amb una llibreta, una aplicació mòbil i moltes ganes d’observar. I això connecta plenament amb l’esperit de RitmeNatura.
El 25 de maig la vam poder conèixer a la Fira de Lavern, Subirats, i ens va poder explicar com avançava el seu treball. Ens va fer algunes preguntes i després, ja en format virtual, ens va entrevistar per incloure les nostres aportacions al seu TDR.
A més de l’estudi fenològic, va dissenyar un kit educatiu, “Remeis amb rellotge natural”, on informa del cicle vital, els usos i aplicacions de plantes remeieres, per ajudar a difondre el valor ecològic i cultural d’aquestes.
Reflexió de la maria sobre el kit “Remeis amb rellotge natural” resultant: [...] Això ha creat una nova eina per a la divulgació científica. D’aquesta manera, s’amplia el coneixement de la ciutadania sobre la biodiversitat local i la fenologia. A més, de manera no visible físicament, ha generat una reflexió important: en mostrar totes les aplicacions que tenen les plantes, es fa evident la gran quantitat de recursos valuosos que podríem perdre [...]
Tot i que la Maria no ha detectat grans canvis fenològics, la seva feina posa el focus en un tema clau: la inestabilitat climàtica que vivim pot alterar els equilibris naturals, i això té conseqüències.
Amb aquest treball, la Maria mostra com les joves poden fer aportacions valuoses al coneixement científic. Només cal mirar amb atenció, preguntar-se el perquè de les coses i tenir ganes de compartir-ho.
Com bé reflexiona la Maria al seu TDR: És essencial la recerca científica, la divulgació ciutadana i l’educació des d'infants. Actualment, ciències com la fenologia haurien d’estar a l’ordre del dia. Perquè no hi ha millor manera de saber què està passant que escoltar a la principal víctima d’aquest fenomen climàtic: la natura.
Projectes com RitmeNatura són una mostra de com la ciència ciutadana pot canalitzar aquestes ganes d’observar i compartir. Cada dada suma, i ens ajuda a entendre millor els canvis que es donen al nostre entorn.
Aquesta notícia s’ha redactat dins el marc del projecte Fenorural, que compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, així com amb la de l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona i la Fundació Caixa d’Enginyers.





