La Science Academy de la Fundació Catalunya La Pedrera ha organitzat aquesta setmana una estada de 10 dies per a joves d’entre 14 i 17 anys a l’entorn únic de Món Sant Benet. Titulada «Campus de ciència: Sostenibilitat, càmera i… acció!», el seu objectiu és donar a conèixer i sensibilitzar sobre els grans reptes globals, promovent l’aprenentatge científic i fomentant la motivació i creativitat per a que els més joves puguin ser part de les solucions. El campus està combinant el món audiovisual i cinematogràfic amb temàtiques tan diverses com les energies renovables, l’alimentació, l’agroecologia o la conservació de la biodiversitat. Per tal d’aprofundir en aquest últim aspecte, donar a conèixer com l’està afectant el canvi climàtic i explicar com tothom pot formar part del seu estudi, RitmeNatura va oferir un taller educatiu teòric-pràctic durant la tarda d’ahir.
Segons la pròpia web de l’estada: «El programa està oferint una visió àmplia i amb fonament científic de la realitat entorn a la sostenibilitat local i global, combinant activitats sobre temàtiques relacionades amb la producció i consum responsable, la conservació de la biodiversitat, o la mitigació i adaptació al canvi climàtic, amb una vessant més creativa a través d’un projecte audiovisual. A més, és un programa que compta amb sessions guiades per professionals d’institucions de referència en els diversos continguts tractats.» En aquest sentit, la Fundació Catalunya La Pedrera ha volgut tornar a comptar amb l’expertesa de RitmeNatura en l’estudi dels efectes del canvi climàtic sobre els cicles de les espècies a Catalunya, com ja va fer-ho en els diversos BioBlitzs organitzats durant aquesta primavera.
De fet, la sessió desenvolupada en aquest campus de ciència pels tècnics de comunicació Pau Guzmán i Gerard Gaya no només ha tractat sobre l’observatori ciutadà RitmeNatura, sinó que ha donat a conèixer la tasca realitzada pel centre d’investigació que ens coordina, el CREAF, i la resta de projectes de ciència ciutadana d’aquest: MosquitoAlert, AlertaForestal, l’mBMS i l’uBMS.
La trentena de joves que hi ha participat ha demostrat tenir un coneixement i vocació científiques envejables i ha mostrat molt d’interès en els diversos projectes de ciència ciutadana presentats. Concretament, el més ben valorat ha estat precisament RitmeNatura, del qual han destacat la seva importància per la seva estreta relació amb el canvi climàtic. De la mateixa manera que passa als tallers educatius a les escoles, l’activitat ha comptat amb una part teòrica a l’aula i una sessió pràctica d’observació fenològica a l’entorn natural més proper. En aquest cas, Món Sant Benet, un paratge de la Xarxa Natura 2000 amb una biodiversitat espectacular i unes instal·lacions i projectes innovadors de referència en la recerca de diversos camps científics.
La participació de RitmeNatura en aquesta activitat s’engloba dins del projecte FenoAula, el qual compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.
Podeu recuperar la presentació PowerPoint que han desenvolupat els nostres tècnics de comunicació al «Campus de ciència: Sostenibilitat, càmera… i acció!» aquí: